Christchurch naar Twizel

16 december 2013 - Twizel, Nieuw-Zeeland

Christchurch naar Twizel via Mt John 16 december

Gisteren inderdaad weinig gedaan, slechts gewandeld door het winkelcentrum en in de avond gegeten vlakbij Riccarton. Gezellig gezeten en ook gegeten met heerlijke wijn van Oyster Bay. Christchurch heeft 400.000 inwoners en velen daarvan liepen in het winkelcentrum. Wat een drukte en dat op zondagmiddag. Om 16.15 was er een kleine aardbeving van 3.8 en we hebben er niets van gemerkt.

Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken richting het zuiden. Eerst stuk op de snelweg en daarna de toeristische route via Geraldine naar Fairlie. In Fairlie even koffie gedronken en een lekker broodje laten maken voor de wandeling van vandaag. Toen we weer 25 kilometer hadden gereden en een mooie foto wilden maken, kwamen we er achter dat de camera nog in het cafeetje lag. Dus maar weer omgedraaid en camera opgehaald, die ze gelukkig hadden gevonden. Uiteindelijk toch deze mooie foto’s kunnen maken.

Om 13.15 uur gestart aan de wandeling bij Lake Tekapo. Voordat we vertrokken een paar Nederlanders gesproken die 4 weken NZ deden en dan nog tijdje in Australië zouden gaan trekken en de rest van hun 6 maanden durende vakantie in Azië zouden doorbrengen. Ze waren nu ruim 2 weken onderweg en waren nu al wat vermoeid. Vroegen ons om wat tips maar het mocht allemaal niets kosten want ze hadden al weinig geld meer. Ze aten dus in hun busje en zo goedkoop mogelijk. Lijkt ons toch niet erg prettig, als je zo ver weg zit en dan op alles moet gaan letten. Dan kan je beter in NL blijven. De wandeling voerde eerst een uur langs het meer om daarna echt te gaan stijgen richting de top van Mt John. De top hiervan ligt op 1031 meter. Op de hele wandeling naar boven heb je prachtig uitzicht over het turkooiskleurig water van Lake Tekapo. De kleur van het water wordt veroorzaakt doordat het gletsjerijs slijpsel van de rotswand af heeft geschuurd. Van alle positie kijk je ook uit over de bergtoppen en gletsjers van het Mount Cook National Park. Voor deze wandeling van 11 kilometer stond zo’n 3 uur in de planning volgens onze gids, maar wij hadden na 2 uur en 20 minuten een goed gevoel toen we bij de auto terug kwamen. Al met al zeer tevreden dat we deze klim gedaan hebben.

Hierna weer stukje doorgereden richting Twizel. Onderweg kom je vrijwel geen auto’s tegen. Zo blijkt maar weer dat van de 4,2 miljoen inwoners van NZ er maar 1,2 miljoen op het Zuidereiland wonen en ze bevolken de wegen niet echt.

We blijven 3 nachten hier in Twizel en doordat we vandaag al naar Mt John zijn geweest hoeven we morgen geen 70 kilometer terug te rijden. Dus afhankelijk van het weer gaan we morgen al richting Mt Cook.

Net terug uit het restaurant. Muziek van Racoon, omdat de manager uit Nederland komt. Prima eten. Zaten ook twee Japanners. Hij met regenjas aan, het is tenslotte ook 23 graden en zonnig. Hebben een pizza als voorgerecht en daar maken ze in 10 minuten tijd eerst 5 foto’s van voordat ze gaan eten. Viel nog mee dat ze niet klaagden dat hun voorgerecht niet warm was. Japanners zijn natuurlijk wat vreemd want vandaag kwamen we er ook tegen die over het gravelpad naar de top van Mt John gingen op teenslippers.

Verder nog een minpuntje van dit land. Carla is al 16 keer gestoken door sandflies. Ik pas acht keer. Krengen jeuken dagen lang en is echt geen pretje. Die Nederlanders van vandaag waren aan de westkust geweest waar het krioelde van de sandflies. Dus komen we er nog goed vanaf.

1. Albert:
    16 december 2013
    Wat hebben jullie met de camera, komt dat door de jaren??
    En die japanner zal op zijn manier denken, waarom al die blanken op bergschoenen lopen.
  2. Afra:
    16 december 2013
    hoi Carla en Henk een ideetje om camera om de nek te hangen en te houden? Zandvlooien en jeuk is geen grap brr moet er niet aan denken. Ik geniet van jullie verslag en ik vind het knap dat jullie {henk?] zoveel schrijven heel leuk enneh camping niets voor jullie???