Christchurch en Akaroa

24 december 2013 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Christchurch 24 december

Gisteren hebben we net als iedereen hier in Nieuw Zeeland meegedaan aan de kerstaankopen. Alles hier is “on sale” en de winkelcentra puilen uit van de mensen. Parkeerplaatsen staan overvol en voor de stoplichten staan ook verschillende rijen met auto’s. Iedereen lijkt dus op maandag onderweg te zijn om de drukte van dinsdag te ontwijken. Deze drukte is nog niets met wat men verwacht op Boxing Day, 2e kerstdag, dan komt  iedereen naar de winkels om spullen te ruilen. Dan wordt het pas echt een gekkenhuis bij de winkels. Wij willen op dinsdag naar Akaroa, dus doen op maandag ook maar lekker aan deze drukte mee. Omdat we met kerst een BBQ in het park hebben moet daar het eten al voor in huis worden gehaald en op maandagavond komen er 23 man eten. Maar daar hoeven we geen boodschappen voor te doen want alles wordt meegebracht. Mitch, de zoon  van Karen en Bruce viert zijn verjaardag en dat vieren we hier. We hebben verschillende terrasjes in de tuin gemaakt zodat iedereen kan zitten, maar uiteindelijk zit iedereen gewoon op het terras direct achter het huis. Na afloop alles toch even op zijn plek gezet zodat het er allemaal weer goed uit zag.

Vanmorgen zijn we rond 10.0 uur vertrokken richting Akaroa. Akaroa is een klein plaatsje aan de punt van de Banks Peninsula. De Fransen kwamen hier voor het eerst aan land in 1840. De franse invloed is ook nog duidelijk zichtbaar in het dorp aan de hand van de namen  van de winkels en de restaurants. De rit naar Akaroa is prachtig. Vanaf het hoogste punt kijk je over de baai en je denkt daar rij ik zo even naar toe. Maar je moet de hele baai rondrijden,  je wordt daarvoor meerdere malen beloond met mooie plaatjes. In Akaroa aangekomen hebben we wat over de pier gewandeld en nog wat winkeltjes met allerlei spul voor de toeristen bekeken. Betere plek om fish and chips te eten dan in zo’n klein dorpje aan de haven is er niet, dus dat werd de lunch. De terugweg uit Akaroa via de toeristische route gereden. Helaas kwam er wat regen opzetten dus niet echt goed de gelegenheid voor wat mooie foto’s. Ondanks dat wel weer een hele mooie rit.

Morgen is het kerstmis en Pam is ook jarig dus vandaar dat we een BBQ in het park hebben. We moeten al vroeg op want Henry heeft Keegan beloofd dat de cadeautjes onder de kerstboom om 7.30 uur mogen worden opengemaakt. We moeten ze allemaal nog inpakken dus zullen we vanavond maar snel gaan doen.

We wensen jullie allemaal hele prettige kerstdagen (i.p.v. kerstkaarten) en hopen voor jullie op sneeuw. Uit de laatste reacties begrijpen we echter dat het weer in Nederland, kwalitatief uitermate teleurstellend is en dat jullie volop regen hebben. Krijgen wij de komende dagen ook maar de temperatuur is hier in ieder geval veel aangenamer. We doen er vandaag ook nog even een foto bij die we zojuist in de stad hebben genomen, grappig omdat zelfs op de motor mensen bezig zijn met de kerst.

1. Ron Spaans:
    24 december 2013
    Welja lekker aan de BBQ met kerst. Nou geniete maar!!
  2. Marion:
    Hoi Carla en Henk,
    Superleuk om jullie verhalen te lezen, wat een mooi land zeg.
    Ik wens jullie ook een fijne kerst toe en sportief nieuwjaar :-)
  3. Albert:
    24 december 2013
    Jullie ook prettige kerstdagen (ipv. een kerstkaart, die ik anders ook niet stuur)
  4. Laura Rendering:
    25 december 2013
    Hoi Henk en Car!!

Wat weer een leuke verhalen! Voor jullie ook een hele fijne kerst toegewenst en alvast een fijne jaarwisseling!! Groetjes uit het regenachtige Nederland!!
    Laura
  5. Florien:
    25 december 2013
    Hoi Carla en Henk! Kerstochtend en eindelijk droog en minder wind . Heerlijk hardgelopen . jullie huisje staat er nog goed bij!
    Gezellige dagen en de beste wensen voor het nieuwe jaar!
    Gr. Florien