Hanmer Springs naar Christchurch

14 december 2013 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hanmer Springs naar Christchurch 14 december / 15 december

Vrijdagavond gegeten bij de Saints in Hanmer Springs. Steengrillen, was erg goed eten en natuurlijk weer heerlijke wijn uit de Wairapa Valley. Sauvignon Blanc is echt een aanrader als je hier een wijntje gaat uitkiezen. Tegen 22.00 werden we gevraagd om van tafel af te gaan en op een andere plek te gaan zitten want het restaurant werd veranderd in een nachtclub. Dus paar potjes pool gespeeld en er werd wat gedanst maar uiteindelijk kwam er amper volk binnen. Dus om 23.15 maar weer vertrokken richting ons motel. Carla reed en negeerde netjes een stopbord, waar vier politiemannen aan de kant stonden. Wij zeiden dat dit niet handig was. Carla zei dat dit getuigt van echte moed.

Zaterdagmorgen vertrokken uit Hanmer Springs richting Kaikoura. Via de toeristische route zijn we richting de kust gegaan. In Waraiu bij Brenda’s on Lyndon hebben we koffie gedronken en volgens Pam waren de brownies hier fantastisch. Het lekkere snaaiwerk bij de koffie wat wij namen was ook erg goed. Dus als je eens in de buurt ben dan is het een aanrader om hier even te stoppen en wat te eten.

De weg was inderdaad erg toeristisch. Veel bochten en steeds weer een prachtig uitzicht. Wij hadden deze route vorig jaar al eens gereden maar Henry en Pam hadden hier nog nooit gedaan. Wij waren vandaag ook een beetje de gids want na wat rondgelopen te hebben in Kaikoura hebben we ze meegenomen naar de Ohau stream. Dit is een kleine wandeling zo’n 20 kilometer ten noorden van Kaikoura. In die omgeving zitten veel zeehonden. Jonge zeehonden zwemmen en “lopen” zo’n 500 meter stroom opwaarts in dit stroompje waarna hun ouders terug gaan naar zee om voedsel te halen voor hun jongen. Hierdoor is er minder gevaar voor de kleine zeehondjes. Aan het einde van het stroompje is een mooie waterval. Weer terug bij de waterkant lagen er erg veel zeehonden in het zonnetje op de rotsen. Ook wordt er door veel duikers met snorkel gedoken tussen deze zeehonden. Het meeste waar men hier naar duikt is kreeft en paua. Je mag naar paua duiken en dit meenemen, maar je mag niet duiken met duikflessen. Als je dit toch doet en wordt aangehouden ben je de apparatuur kwijt maar ook de auto waarin je bent gekomen als het tegenzit.

Hierna doorgereden richting Greta Valley en de camping van Lynn en Robert bekeken. Lynn is een zus van Pam. Deze camping komt komende week te koop en was wel erg leuk. Dus als iemand het roer om wil gooien, dan zou dit een leuke start kunnen zijn. Groot huis met grote ruimte onder het huis en ruimte voor 20 plaatsen met elektriciteit en nog zo’n 50 tenten. Ook nog een stuk grond waar een huis opgezet kan worden.

Zaterdagavond zijn we naar de kerstlichtshow in Christchurch gegaan. Je weet niet wat je ziet. Een man heeft zijn hele huis en wat schuren in het licht gezet. Gebruikt daarvoor 400.000 lampjes. Alles is op muziek geschakeld. De hele maand december is het open van 20.30 tot middernacht. Komen zo’n 45.000 mensen op af. We hebben de eigenaar even gesproken en het was een uit de hand gelopen hobby. In januari doet hij niets. In februari ruimt hij alles op en dan op 1 april start hij weer met opbouwen voor de komende kerst. Hij besteed hier per week zo’n 80 uur aan. Ben je nieuwsgierig kijk dan op Youtube: the 2013 Christchurch Christmas Light Show

Het is inmiddels zondagmorgen als ik dit tik en we doen het vandaag lekker rustig aan. Maandagmorgen gaan we verder richting het zuiden.

1. John en anneke:
    15 december 2013
    Hoi, ik heb net de ligtshow bekeken, indrukwekkend hoor. Misschien een idee om bij jullie thuis ook zoiets te maken volgend jaar. Wij komen kijken!! Mooie foto's de laatste dagen. Groetjes
  2. Tineke:
    15 december 2013
    wat kost dat nou, zo'n camping?
  3. Laura Rendering:
    16 december 2013
    Hoi Henk en Carla!

Wat een leuke verhalen om te lezen! Geniet er lekker van!

Groetjes Laura