Aoraki/Mount Cook

17 december 2013 - Mount John, Nieuw-Zeeland

Aoraki/Mount Cook 17 december

Vanmorgen werden we wakker met een zonnetje. Het kon dus niet beter want vandaag stond de wandeling naar de voet van Aoraki oftewel Mount Cook op het programma. Na een goed ontbijt vertrokken we richting de berg. Dit was toch nog een kilometer of 60 rijden. We reden net Twizel uit en toen begon het te spetteren en daarna flink hard te regenen. We zeiden al tegen elkaar: dan rijden we alleen naar Mount Cook Village en dan zien we wel wat we kunnen gaan doen. Maar na een minuut of 10 stopte het met regenen en liep de temperatuur weer op van 10 graden naar zo’n 15 graden. Bij Mount Cook Village eerst even gekeken bij het Visitor Centre en daarna naar de parkeerplaats waar vandaan onze wandelingen van start gingen. De bedoeling was eerst de Wandeling naar de Hooker Valley te wandelen van zo’n 10-11 kilometer en daarna de wandeling naar Kea Point van 3 kilometer.

De wandeling naar Hooker Valley is prachtig waarbij verschillende keren over hangbruggen het water overgestoken moet worden. Tijdens de wandeling kwamen we eerst bij een monument ter nagedachtenis aan de overleden bergbeklimmers over de jaren heen. Niet alle namen staan op het monument omdat er tekort ruimte voor is. Maar er zijn er erg veel die hier het leven hebben gelaten. Bij een ander uitzichtpunt kwamen we een Zuid-Afrikaan tegen. Hij woonde met zijn gezin net onder Invercargill, bijna het zuidelijkste punt op Zuidereiland. Hij zat daar met een kinderwagen te genieten van het uitzicht. Zijn vrouw en schoonouders liepen met nog 2 kinderen richting de Hooker Valley. Later kwamen we ze bij de tweede brug tegen en dachten al die gaan het niet halen. Ook op de terugweg zijn we ze niet meer tegengekomen. Tocht was waarschijnlijk toch te zwaar. Hoe verder de tocht voerde hoe mooier we uitzicht kregen op verschillende gletsjers. Waarbij het altijd weer een vreemd gezicht is dat de bovenkant vaak grijs-zwart is van al het gravel en gruis. Vanaf de eerste brug hadden we uitzicht op de Mueller Glacier en het Mueller Lake. Bij de tweede wandeling zouden we hier nog veel dichter bij in de buurt komen. Na de brug vervolgden we de Hooker Valley track richting de voet van Mount Cook. Eenmaal aangekomen heb je een prima uitkijkpunt over het Hooker Lake en heb je goed zicht op de Hooker gletsjer. Als het mooi weer is heb je dan ook heel goed uitzicht op Mt Cook (3754 meter hoog). En dat hadden we dus. Wat een uitzicht. Echt geweldig om deze tocht te maken met eigenlijk steeds weer Mt Cook op de achtergrond. We hebben het echt getroffen want een aantal andere bergtoppen die veel lager zijn zaten steeds in de wolken. In het meer liggen allemaal grote afgebroken stukken ijs. Echt indrukwekkend gezicht.

Na wat gegeten te hebben op het eindpunt zijn we terug gegaan naar de parkeerplaats. Daar weer een broodje genomen en de wandeling naar Kea Point gemaakt. Een korte wandeling met wel flinke stijging. Bij het eindpunt aangekomen hadden we weer prima zicht op Mt Cook en ook konden we hier een betere kijk op het Mueller Lake en de gletsjer krijgen. Carla kreeg vandaag tijdens de wandeling wat problemen met haar rechterschoen. Aan het einde van onze wandelingen was er niet veel meer van deze schoen over. De hele voorkant van de zool is losgekomen. Dus als we nog meer willen gaan wandelen dan zal er iets van nieuw schoeisel moeten worden aangeschaft.

Al met al twee hele mooie wandelingen die we vandaag hebben gemaakt. Nog even bij het Visitor Centre langsgereden voor wat extra informatie en toen de weg maar weer ingeslagen richting Twizel.

Twizel is een dorpje dat leeft van het toerisme. Buiten het vakantieseizoen valt er weinig te beleven. Wel hebben ze er veel sportfaciliteiten die erg centraal in het dorp liggen. Verschillende bungalowparken met vakantiehuizen zijn er in en rond Twizel. Deze week is het dus nog rustig maar begrepen dat het vanaf komende vrijdag tot eind januari hier razend druk is met vakantiegangers.

Plannen voor morgen zijn er nog niet. We gaan morgen hier in Twizel wel even kijken bij het Visitor Centre. Weersvoorspelling is niet geweldig, maar dit is NZ, dus kan ieder moment weer veranderen.

1. Albert:
    17 december 2013
    Misschien kan je een japanner vragen voor teenslippers
  2. John en anneke:
    17 december 2013
    Erg mooi daar, wordt toch winkelen morgen!!
  3. Ron Spaans:
    17 december 2013
    De schoen gaat toch wel mee terug als een soort Trofee he.
    Verder weer prachtig om te lezen hoe jullie genieten.